התחדשות עירונית

שכונת ארמון הנציב עומדת בפני תקופה של תהליך התחדשות עירונית שיביא לפיתוח השכונה ולהגדלת מספר התושבים בשכונה.

כאן תוכלו לקבל מידע על תהליכי התחדשות עירונית שיעזור לכם לקחת אחריות על הבית שלכם.

 

לפרטים נוספים ולסיוע ניתן לפנות למתכננת האורבנית במינהל הקהילתי, עדי מררי – talpaz.plan@gmail.com

 

1. תכנית האב להתחדשות עירונית

על מנת לקדם פרויקט של התחדשות עירונית (פינוי-בינוי או תמ"א 38), היזם נדרש לקבל אישור עקרוני מהעיריה כדי לקדם את הפרויקט.

השכונה נמצאת בתהליך ייחודי של תכנית אב להתחדשות עירונית המקודמת על ידי משרד הבינוי והשיכון שמטרתה לבחון את השכונה כולה, ולהגדיר את אפשרויות הבינוי לאזורים השונים בה. התכנית טרם אושרה בוועדות התכנון ולכן, נכון להיום, העיריה מקפיאה את האישורים שיזמים מגישים עבור פרויקטים בשכונה.

 למידע נוסף על תהליך תכנית האב - לחצו כאן 

אז מה ניתן לעשות בינתיים?

זה הזמן להכיר את השכנים, ללמוד ולדון ביחד על התהליך ועל האפשרויות העומדות בפניכם, ולקדם נציגות תושבים אשר תוביל את התהליך ותשמור על האינטרסים שלכם.

 

2. מידע ראשוני

התחדשות עירונית הוא שם כולל לתהליך שבו המצב הפיזי והחברתי של שכונה, אזור או עיר משתפרים. בתהליך מוצלח של התחדשות עירונית קיים איזון בין שיפור מצבם הפיזי של בתי המגורים, מוסדות הציבור, המרחב הציבורי והמרקם החברתי בשכונה.

הבית הוא הנכס שלכם! רק אתם תקבלו החלטה לגביו האם יהיה חלק מתהליך התחדשות עירונית או לא. לא קבלנים ולא יזמים ולא העירייה ולא הממשלה יכולים לכפות עליכם להכנס לתהליך התחדשות עירונית.

הכירו את השכנים - מרבית תושבי השכונה גרים בבתים משותפים. כלומר, ההחלטה האם לקדם פרויקט של התחדשות עירונית, ובאיזה מסלול לבחור הינה החלטה משותפת  של התארגנות דיירי הבית כקבוצה אחת אל מול היזם ואל מול רשויות התכנון.

התארגנות דיירים מאורגנים היטב יוכלו לעמוד על זכויותיהם ולשאת ולתת עם היזם מעמדת כח. 

הדיירים הם הקובעים  כבעלי הדירות אתם הקובעים לגבי עתידכם. שננו לעצמכם – היזם והקבלן רודפים אחריכם ולא אתם אחריהם. הם צריכים לזכות בכם ולא להיפך. אל תתנו ליזם להחתים אתכם על חוזים לא ברורים ללא בירור מעמיק וללא משא ומתן שקיימתם מולו יחדיו.

סוגי התחדשות עירונית

 תמ"א 38 תוספת יחידות דיור והגדלת יחידות הדיור הקיימות במסגרת תכנית מתאר ארצית לחיזוק בניינים בפני רעידות אדמה ומיגון. במסגרת תמ"א 38 זכאית כל דירה קיימת לתוספת ממ"ד ושטח נוסף עד 25 מ"ר (כולל שטח הממ"ד). ניתן לבצע את תמ"א 38 או ע"י תוספת לבניין קיים (תמ"א 38/1) או ע"י הריסה ובניה מחדש (תמ"א 38/2).

פינוי-בינוי תהליך שבו נהרס הבניין הקיים ונבנה במקומו בניין חדש. הדיירים הקיימים מקבלים דירה חדשה גדולה יותר מדירתם הקודמת ובדר"כ נהנים גם מחניון תת-קרקעי, מעלית, מבואה ושטחי חוץ חדשים. ניתן לבצע פרוייקטים של פינוי בינוי בכל מספר של יחידות דיור, אך פרוייקטים בהם קיימים יותר מ-24 יח"ד ניתן לקבל הכרזה ממשרד השיכון על אזור לפינוי בינוי. הכרזה כזו מאפשרת פטורים ממסים והיטלים שונים ומקלים על התהליך.

בינוי-פינוי-בינוי תהליך שבו קודם כל בונים בניין חדש על שטח פתוח. לבניין זה עוברים הדיירים הקיימים ורק לאחר מכן ביתם הישן נהרס ונבנה במקומו בניין חדש. בתהליך זה הדיירים הקיימים לא צריכים לעבור לדירת ביניים בזמן שביתם נהרס ונבנה וכן רמת הסיכון פחותה שכן הדיירים עוזבים את ביתם רק לאחר שהם מקבלים דירה חדשה.

 

3. קישורים חשובים

בתקופה האחרונה מתגברת פעילות היזמים ברחבי השכונה וישנם מספר מתחמים (קבוצת בניינים) בהם נעשית פעילות לקידום פרויקטים של פינוי בינוי ולהחתמה על חוזים.

כדי להבטיח את הצלחת התהליך ושמירה על הנכס היקר שלכם - ביתכם, כדאי ללמוד על התהליך ולהיעזר בשירותים הניתנים בחינם על ידי המינהל הקהילתי, העיריה והמינהלת להתחדשות עירונית בחברת 'מוריה'. כך, תוכלו להוביל את התהליך ולשמור על הנכס היקר – הבית שלכם!

  

מוריה – המינהלת להתחדשות עירונית

במקום – מתכננים למען זכויות תכנון