לצפיה והורדת המסמך לחצו כאן

התחדשות טיילות האז, שרובר וסביבתן – סיכום כנס תושבים / 23 אוקטובר 2018

משתתפים:
דודו עוזיאל – הרל"י
שרית קפר – מנהלת הפרויקט, תפנית
אודי כסיף – אדריכל התכנית
ברכה אדלשטיין – יו"ר בקעה רבתי
גלית רג'ואן – חברת הנהלה בקעה רבתי
נעמי אלטרץ – חברת הנהלה בקעה רבתי
דורית שטרית – מנהלת מינה"ק בקעה רבתי
רפי טמיר - מ"מ יו"ר הנהלה תלפ"ז וארנונה הצעירה
ויקה אלקין – חברת הנהלה תלפ"ז וארנונה הצעירה
יואב רוטשילד – מנהל מינה"ק תלפ"ז וארנונה הצעירה
רעות כהן – עוס"קית תלפ"ז וארנונה הצעירה
מעיין עומר – מנהלת תחום קהילה ומתנדבים בקעה רבתי
עדי פרי – מתכננת אורבנית שכונתית בקעה רבתי כ-40 תושבים

1 .פתיחה – יואב רוטשילד, ויקה אלקין, עדי פרי
הצגת ההקשר של יוזמת הפרויקט מצד התושבים וחיבור לכנס הקודם שנערך ביולי 2017 ,בו הועלו נושאים שונים מצד התושבים.
2 .הצגת פרטי התכנית – אודי כסיף
טיילת שרובר היא מרחב מונומנטלי בעיר, שאדריכלות הנוף בו תוכננה על ידי אדר' שלמה אהרונסון. חידוש המקום יהיה תוך כבוד והתחשבות באדריכלות הקיימת ותשומת לב לפרטי פיתוח אדריכליים איכותיים.
חשוב לציין כי הכוונה היא שלטיילת יוקם גוף ניהול ואחזקה ייחודי.
לכל המרחב, הכולל את 3 הטיילות ויער השלום, הוכנה תכנית אסטרטגית. חלק ממנה ימומש בשלב הראשון ומקודם במסגרת היתר בניה ותכנית פיתוח, שאלו פרטיהם:
א. תנועה וחניה
* הגדלת החניון ליד עולמיא לרכבים פרטיים
* ביטול חנית אוטובוסים לאורך רחוב ינובסקי
* יצירת מפרצוני חניה לרכבים פרטיים לאורך שני ציידי רחוב ינובסקי
* הוספת תחנת אוטובוס )מפרץ עבור 2 אוטובוסים( באזור הרחבה
* תנועת הולכי רגל וקישוריות לטיילות - הסדרת 2 מעברי חציה לעבר הטיילת. בכיכר של רחוב על"ר, באמצע
רחוב ינובסקי מול המלונות.
ב. 'הר המגלשות' - חיבור בין הטיילת למדשאות שבמפלס התחתון ופתיחת המבט לנוף, ע"י הורדת קיר האבן שבין המדשאה לטיילת ויצירת מערכת מגלשות משחק. במפלס הטיילת התקנת הצללת עץ וטריבונה שצופה על המגלשות. בין המגלשות – שבילים ואלמנט מים שבסופו בריכה אקולוגית.
ג. ה'רחבה' - הנגשה, הוספת אלמנט מים, ספסלים והצללה גבוהה (נערכה בדיקה שההצללה לא תפגע בנוף).
ד. מעלית – ליד המדרגות של עולמיא
ה. שבילי אופניים והולכי רגל ביער השלום – יגיעו עד ל-planet yes. יהיו ברוחב משתנה על פי תנאי השבילים והדרך. מינימום של 4 מ' והתרחבות ל-7-6 מ' כשאפשר. תוספת תאורה לאורך השבילים.
ו. שביל אופניים לאורך רחוב ינובסקי, בצד הדרומי שלו (צד המלונות) 
ז. אזור משחק עם אלמנטים של קול וצלילים
ח. מתקני משחקים מעץ – משולב בין העצים בחורשת הזיתים.
ט. החלפת גופי התאורה – תוספת תאורה חזקה במפלסים העליון והתחתון.
י. חיבור טיילת גולדמן- כרגע בגלל מחנה האו"ם הממוקם סביב ארמון הנציב לא מתאפשר תכנון של האזור אולם יתכן ובשיח של קהילה עם האו"ם ניתן יהיה לפתור את הנושא ולפתוח את המקום לציבור.
יא. בנישות בטיילת (בצד המערבי) – משרד ניהול + שירותים ציבוריים
יב. מסחר – בית קפה עתידי מעל הרחבה (במסגרת תב"ע)
3. דיון עם תושבים – שאלות ותשובות (לפי נושאים) 
המדשאות
* האם תישאר אפשרות לכדורגל במדשאות?
כן
הרחבה
* האם נבחנה האפשרות להצליל את הטרסות הצופות לרחבה? זה המקום בו אנשים שוהים בעת אירועים קהילתיים.
עיקר ההצללה אמור לתת מענה לצורך היומיומי של קבוצות הצופות לנוף העיר העתיקה מהרחבה עצמה, שנמצאת בחלק הנמוך. היא תוכל לשמש גם את הבמה באירועים.
הר המגלשות
* למה מגלשות?
מקום חווייתי ופעיל למשפחות. חוויה מיוחדת ומשמחת. המגלשות יעוצבו באבן, כך שהן צפויות להיות מרשימות ומיוחדות ולהשתלב ככל הניתן בעיצוב המקורי של הטיילת.
* האם יש תקציב לתחזוקה?
כן, במסגרת התחזוקה הכללית
* טריבונת הישיבה צפויה להיות מעץ – האם נבדקה התאמתו לאקלים המקומי?
יש ניסיון נצבר בנוגע להתאמת העץ לאקלים המקומי. הוא עמיד יותר משחושבים. יש כוונה להשתמש בדק מעץ במבוק. גם כשהוא נסדק הוא לא נהרס.
* האם יש מענה לניקוז המגלשות במזג אוויר חורפי?
הנושא נלקח בחשבון
* צורך במעקות במדרגות
התקבל אישור שהמדרגות לא חייבות לעמוד בתקני נגישות, מכיוון שהן נחשבות כמעין מתקן ספורט. זה לא מתקן שעשועים 'רגיל'.
* הצעה לפיזור ודירוג של המגלשות
רעיון המגלשות התקבל ברגשות מעורבים אצל גורמים שונים שהתייחסו לתכניות. פיזורם במרחב גדול יותר יכול להיות מהלך בוטה אף יותר.
אופניים
* מוצע לשלב מתקני חניה לאופניים ומתקנים לתחזוקת אופניים.
רעיון מצוין. יבחן ויוסף.
* שילוב אופניים והולכי רגל בשבילים – כיצד יבוצע?
השבילים יורחבו ברוב המקומות ויסומן הנתיב לאופניים.
קישוריות לשכונות
* האם תהיה קישוריות לתלפ"ז וארנונה הצעירה?
הקו הכחול של התכנית מסתיים בקצה רחוב על"ר כך שבשלב זה לא.
האם תהיה קישוריות של שבילי הולכי הרגל לג'בל מוכר ולאבו תור?
השביל מתחת ל-planet yes יהיה מואר. לא יעקרו שם עצים, כך שרוחב המעבר יהיה יחסית צר (4 מ').
ישקל חיבור טוב יותר לכיוון השכונות, כך שהמקום יהיה מזמין יותר ובעל נראות מהשכונות.
החיבור לג'בל מוכבר יהיה דרך יער השלום (יש יוזמה ליצירת שוק פעם בשבוע ושיפוץ של מבני היער לאורך השבילים)
* חיבור שבילי האופניים לשכונות ומפלסיהם
יהיה חיבור דרך יער השלום לג'בל מוכבר ולאבו תור. כמו כן, יהיה חיבור של שביל האופניים לכיוון ארמון
הנציב דרך כביש השירות של עולמיא שמגיע לכיכר של רחוב על"ר.
מסחר
* מוצע להוסיף עגלות קפה/מזכרות בנישות הקיימות
תוספת מסחר (בנישות וגם בית הקפה המדובר) יכולה להיעשות בשלב עתידי, במסגרת הכנת תב"ע שתאפשר תוספת שימושים מסחריים בטיילת.
 היכן ימוקם בית הקפה וכיצד תהיה הנגישות אליו?
בית הקפה מתוכנן להיות במרכז, ליד החניה ומעל עולמיא. רוב הישיבה מתוכננת להיות בחוץ. חושבים על האפשרות שניתן יהיה לקנות במקום סלסלות פיקניק.
* הועלתה הצעה לשילוב בית הקפה העתידי עם עולמיא
הצעה מעניינת שתבחן בהמשך, בשלב הסדרה והוספת שטחים מסחריים, כפי שתואר.
אלמנטים נוספים
* מעלית- המינהל הקהילתי תלפ"ז הציע מיקום אחר למעלית המרוחק יותר מאום עלמיא. האם נבחן?
התשובה לא הייתה ברורה. נשמח להבהרה נוספת
* תאורה - האם יש גופי תאורה המצמצמים זיהום אור? )off-cut)
גופי התאורה הם בתקן האירופאי הגבוה, שכוללים גם אלמנט off-cut
* עצים – עדיפות לעצים נותני צל.
עצים בעלי נוף )צמרת( גדול ורחב עלולים להפריע למבטים ולנוף מהטיילת. אדריכלות הנוף בפרויקט העדיפה
עצים שלא יסתירו את המבט לנוף, כגון ברושים, שיכולים להעניק מעט צל ליושבים בצמוד אליהם.
* מצלמות – האם יהיו מצלמות?
כן, יהיו הרבה מצלמות. האתגר הוא באיזון בין הצורך באבטחה לבין מיתון תחושת 'האח הגדול'.
* שילוט – הצעה לשילוט המסביר את הנוף וכן שילוט הכוונה והתמצאות בטיילת עצמה.
יבחן בחיוב תוספת שילוט
* עמודוני הבטיחות שהוצבו לא משתלבים במקום – האם יש כוונה להסדירם?
לאחר שיוקם בית הקפה יוקם קיר אבן נמוך שישמש כמעין ספסל ויסדיר גם את נושא העמודונים.
אחזקה
* אלמנטי מים פעמים רבות לא פועלים לאורך שנים – כיצד יטופל?
מנהלת המקום תהיה אמונה גם על הפעלה ותחזוקה של אלמנט המים בצורה נאותה.
4. דודו עוזיאל – לו"ז והתייחסות לנושאים נוספים
 המממנים הגדולים של פרויקט חידוש הטיילות הוא משרד התיירות, שמטרתו חיבור המלונות והתיירים לטיילת. הייתה מחשבה משמעותית בהרל"י על הפיתוח שיוכל לשרת לא רק את צרכי התיירות, אלא גם את צרכי התושבים במקום, כולל הכנסת תוכן אטרקטיבי ופעילויות נוספות למקום מעבר לצפייה בנוף.
 תחזוקה – יש קשר הדוק עם מינהל תפעול בנושא ולא היו יוצאים לביצוע בלי בטוחות שניתן להמשיך ולתחזק את המקום. המודל התחזוקתי יהיה דומה לזה שקיים בפארק המסילה, פארק גוננים ופארק נחל רפאים. על ידי קבלן ייעודי שנלקח על ידי העיריה לטובת העניין.
 עולמיא – לא נאפשר השתלטות של עולמיא על המעלית. הטיפול במקום מורכב ונעשה במסגרות אחרות.
 חיבור לשכונות – מבחינה אורבנית סבור שגשרים אינם טובים והתקציב להקמתם גבוה, כך שהיה 'לוקח' חלק נכבד מפיתוח הטיילות עצמן. יחד עם זאת, ניסו לקדם חציה טובה יותר של דרך חברון באזור planet yes .ניתן לנסות זאת שוב במסגרת פיתוח הרכבת הקלה. כמו כן, ניתן יהיה לבחון חיבור של השבילים עד דרך חברון בשלב ב' של תכנית הטיילות.
 חנית אוטובוסים – אוטובוסים לא יחנו לאורך ינובסקי. יהיה חניון פרטי קיבולת עבור 25 אוטובוסים( במתחם המלונות. בהרל"י ובתכנית אב לתחבורה מחפשים פתרונות בקנה מידה עירוני לנושא זה.
 לו"ז – התכנון המפורט והביצוע יעשה באחריות החברה לפיתוח מזרח ירושלים (פמ"י). ברבעון הראשון של 2019 צפוי לצאת מכרז לביצוע. תחילת עבודות בקיץ 2019.