כנס פיתוח כלכלי

כנס תושבים: קבוצת דיון

פיתוח כלכלי

8.6.16

הסבר: כחלק מכנס התושבים הראשון שנערך במסגרת תכנית המתאר לשכונת תלפיות מזרח, התכנסו חמש קבוצות תושבים בנושאים דיור, מגורים והתחדשות, שטחים ציבוריים, נוף וסביבה, פיתוח כלכלי, תחבורה, תנועה וניידות, חברה, קהילה ומבני ציבור. בכל קבוצה נכחו מנחת קבוצה, מתעדת, תושבים ויועצ/ת מתחום רלוונטי בצוות התכנון. מסמך זה מסכם את תובנות הקבוצה שעסקה בפיתוח כלכלי. קבוצה זו כללה 10 משתתפים ועסקה בשאלות כגון "מהי כמות ואופי המסחר הרצוי בשכונה?" ו"מהו החזון שכדאי לפתח עבור המרכז המסחרי?". 

במסמך:

 1.דיון על מאפיינים חיוביים של תלפיות מזרח ("לשימור")

 2.סוגיות לשיפור/שינוי תלפיות מזרח

 3.אמצעים לשיפור/שינוי תלפיות מזרח

 4.תובנות מתוך המפגש על פי שאלות מקדימות מצוות התכנון

א | דיון על המאפיינים החיוביים של תלפיות מזרח ("לשימור")

המשתתפים התבקשו להצביע על מאפיינים שהם רואים כחיוביים בתלפיות מזרח: 

 ·נופים ותחושה של שכונה "ירוקה" עם פארקים ונוף.

 ·קרבה יחסית של השכונה לשירותי מסחר, פנאי ותעסוקה, במיוחד עבור הולכי רגל.

 ·רשת קהילתית (למשל: בבתי הספר), אשר תומכת בהורים צעירים.

 ·ריבוי של עובדים עצמאיים, כגון מוזיקאים/ות ומטפלים/ות היוצרים הון מקצועי איכותי ואוכלוסייה גדלה של משפחות צעירות פעילות.

ב | מטרות לשיפור/שינוי תלפיות מזרח

שירותי מסחר ותיירות בשכונה

 ·המשתתפים הסכימו כי רמת השירות של המסחר בשכונה נמוכה, וכי העסקים הקיימים אינם אטרקטיביים עבור תושבים עם אלטרנטיבות, כגון גישה לשכונות סמוכות או למרכז העיר. המשתתפים העידו כי הם עצמם צורכים שירותים מחוץ לשכונה ("אני מתגוררת בשכונה 16 שנה ומעולם לא קניתי בשכונה דבר"). אחת המשתתפות טענה כי הייתה שמחה אם היו בשכונה "שירותים יומיומיים: קצב, מעדניה באיכות טובה, אך לא קניונים – שהם מאסיביים מדי לשכונה", מרבית המשתתפים הביעו הסכמה לרעיון זה.

 ·כל המשתתפים ציינו כי תוספת של נקודות משיכה לתיירים ובהם מסעדות ובתי קפה תהיה רצויה ביותר. 

 ·חלק מהמשתתפים ציינו כי כיום ישנו פער ניכר בין השירותים הקיימים באזור הדרום-מזרחי ובין החלק הצפון-מערבי. לטענת אחת המשתתפות: "אני שולחת את ילדי לחוגים מחוץ לשכונה, וישנן משפחות רבות שפועלות באופן דומה, כיוון שישנו מחסור בשירותים טובים באזור המזרחי. הוספת שירותים עסקיים התומכים במשפחות צעירות כמו מרכזים לגיל הרך, יוכלו למנוע עזיבה של המשפחות הצעירות". משתתפת אחרת הוסיפה כי "הבניה של השלוחה החדשה [של המינהל] מנציחה את הפער. אנחנו חשים כי השכונה החדשה מקבלת את כל התמיכה מהעירייה, ומנקרת עיניים לתושבים הוותיקים. אנחנו הפכנו להיות הסלאמס [שכונות העוני] של ארנונה הצעירה". 

המרכז המסחרי ברח' דב גרונר

 ·מרבית המשתתפים העידו כי אינם עושים שימוש במרכז המסחרי הקיים ברח' גרונר אשר תואר כמוזנח, מיושן ומאיים בשעות הערב (בעיקר לנשים). כאשר נשאלו מי עושה שימוש בשירותי המרכז המסחרי טענו כי מדובר "באנשים לא ניידים או באנשים שעובדים בסמוך למרכז". 

 ·הדעות נחלקו בקשר לפוטנציאל של שיקום המרכז המסחרי הקיים. עם זאת, עלתה הטענה כי לא מדובר רק בסוגיה כלכלית אלא גם חברתית, וכי שיקום המרכז המסחרי ברח' גרונר הוא "הזדמנות לאחות בין השכונות. אם המרכז יהיה אטרקטיבי ופעיל, הוא יוכל להעלות את רמת הביטחון ברחוב. לשם כך אפשר להוסיף שירותים חברתיים כגון תנועות נוער או קופות חולים". בנוסף, המשתתפים הסכימו כי יש צורך בשינוי אדריכלי של המרכז, אשר כיום מתוכנן כמבודד מהרחוב.

ג | אמצעים לשינוי/שיפור תלפיות מזרח

 ·חיזוק הקשר בין תלפיות מזרח ובין מרכזי המסחר והתעסוקה הסמוכים מצפון ומערב, על ידי שיפור הנגישות להולכי רגל (הוספת חזיתות מסחריות, שיפור המעבר בכבישים, הוספת שימושים פתוחים לכלל הציבור וכדומה). מהלך זה כרוך בין היתר באופי התכניות שמקודמות לפיתוח מלונאות באזור הטיילת.

 ·שיפור איכות המרחב הציבורי, על ידי קביעת סטנדרטים לעיצוב ובניה.

 ·חלק מהמשתתפים דאגו לחוסר איזון בפיתוח השכונה. לטענתם, במקביל לכך שהחלק הצפון-מזרחי זוכה לפיתוח מלונאות ומסחר יש לדאוג לשיפור השירותים באזור המרוחק, וזאת במקום המצב כיום בו סומכים על "חלחול" השפע לאזורים הוותיקים. לשם כך, הציעו לתמוך בהוספת מסחר באזור הדרום-מזחי וכן להוסיף שירותים עבור הורים צעירים, כגון מרכזים לגיל הרך.

 ·הכיכר ליד בית הספר קשת עלתה כאזור מתאים לפיתוח מוקדי תרבות ובילוי לילדים ומבוגרים ומרכזי תעסוקה לעצמאיים.

ד | תובנות מתוך המפגש על פי שאלות מקדימות מצוות התכנון

ביקשנו מחברי צוות התכנון להעביר אלינו שאלות אשר יהיו שימושיות עבורם לשלב איסוף המידע. להלן השאלות אשר זכו למענה בדיון:

שאלהמיקוד: פיתוח כלכלי

מהם מקומות המפגש של בני נוער מלבד מועדוני נוער?

האם ישנו מחסור בשירותי תרבות, פנאי, חינוך, דת, בריאות, ספורט, למבוגרים ולילדים?

חלק מהמשתתפים טענו כי במצב כיום ישנו מחסור במקומות מפגש עבור ילדים ובני נוער מגילאים שונים בשכונה. בהתאם, ישנו צורך בשירותים עבור ילדים בגילאים שונים ובני נוער כגון מרכזי סקייטבורד ו/או מרכזי חוגים (למשל ע"י הקצאת כיתות בבתי ספר למורי נגינה)
איך את/ה רואה את תלפיות מזרח? כשכונה אחת? מקבץ שכונות? איפה המרכז/ים שלה? בקבוצה עלה פעמים רבות הפער בין החלק הדרום-מזרחי של השכונה והחלק הצפון-מערבי והתחושה כי מדובר בשכונות נפרדות אשר צריך לאחד. בין היתר, נטען כי יש לפתח לשם כך את המרכז המסחרי ברח' גרונר, להוסיף מוקדי משיכה כלל עירוניים לתוך השכונה, וכן לפזר שירותי מסחר ושירותים ציבוריים בכלל השכונה על מנת למנוע פיתוח לא אחיד
מהם היתרונות והחסרונות של מגורים בשכונה?

המשתתפים ציינו את העלות הנמוכה יחסית של דיור, הקרבה לאזורים מרכזיים בעיר ואת הסביבה הירוקה והאינטימית עם קשרי הקהילה, כגורמים אשר מושכים אותם לשכונה. מצד שני, ציינו את ההזנחה של השכונה הוותיקה ואת היעדר שירותי המסחר, התעסוקה והפנאי, כחסרון הפוגע באיכות החיים של התושבים.

רוב המשתתפים ציינו כי היו מעוניינים בתוספת של שירותי מסחר ותעסוקה במקביל לשיפור הנגישות, עם התאמה לאופי המשפחתי של השכונה.

מהם המקומות בהם תושבים נוהגים לערוך קניות יום יומיות?

מהם היעדים לקניות כלליות לשבוע?

כל המשתתפים הסכימו כי הם אינם מבצעים קניות בשכונה ומעטים העידו שהם משתמשים בשירותי המזון המקומיים. לטענתם, את הקניות הם מעדיפים לבצע בשכונות כגון גילה או תלפיות שמציעות מחירים נוחים יותר והיצע איכותי יותר.